Napelem tartószerkezet elmagyarázása gyerekeknek? Ehhez kell segítség.

Tanárnak lenni nem a legegyszerűbb foglalkozás, még ha külső szemmel élő számára nem is ilyen egyértelmű a dolog. Főleg egy bentlakásos iskolában, ahol a kölykök tanítás után nem mennek haza, hanem a kollégiumban kell rájuk vigyázni egészen takarodóig. Ilyenkor bármi, de tényleg, bármi megtörténhet, mi, tanárok pedig fohászkodunk az égiekhez, hogy ne így legyen. Olyan is előfordul, hogy olyasmit kérdeznek, amire nem tudok választ adni, ilyenkor pedig ők is, és én is csalódott vagyok. Például amikor a napelem tartószerkezet érdekelte őket, sajnos egy kukkot sem tudtam róla mondani nekik, pedig érdekelte őket. De miután kaptam egy kis hazai segítséget már majdnem minden kérdésükre tudtam a válasz ennek kapcsán.

Úgy történt az eset, hogy a kollégiummal szemben lévő épület tetején egyik nap elkezdtek dolgozni, és a gyerekek kíváncsian figyelték ahogy a munkások dolgoznak. Akkor még nem tudtuk, hogy amit építenek, az egy napelem tartószerkezet, ugyanis korszerűsített a szembe szomszéd, és ilyet szereltetett fel. Estére már a napelem panelek is fent voltak a helyükön, így egyértelmű volt, hogy mi célt szolgálnak, azonban a gyerekek kíváncsisága továbbra is nagy volt, ha nem még nőtt reggel óta. Kérdezgették tőlem, hogy hogyan működik, hogy tartja oda a tetőhöz, hogyan működnek a napelemek, én pedig csak hallgattam a kérdéseket, de nem tudtam felelni.

Az otthoni segítség a feleségem képében érkezett, mert amikor felhívtam, elpanaszoltam neki hogy hogy jártam a kölykökkel meg a napelemekkel. Szégyelltem magam, hogy nem tudtam kielégíteni a kíváncsiságukat, de mindenhez én sem érthetek. Annyit mondott csak, hogy körülnéz, hátha talál valamit. Így is tett, mert egy órán belül jött tőle egy mail, amiben egy webes elérhetőséget találtam, és ami egy napelemekkel foglalkozó cég oldalára vezetett. Ott aztán minden volt! Szép hosszú leírás a napelem tartószerkezet anyagáról, összeállításáról, felszereléséről, a napelemek működéséről, a megtérülésről, a teljesítményről, tehát mindenről, ami érdekelte a gyerekeket. Egész este ezt az oldalt böngésztem, igyekeztem minél többet magamba szívni.

Legközelebb, amikor én voltam az ügyeletes, összehívtam a korábbi kíváncsi gyerekeket, és mondtam, hogy most már tudok nekik válaszolni. Megálltunk az ablaknál ahonnan rálátni a napelemekre, és szépen elmeséltem nekik mindent, ami csak frissen szerzett tudásomból tellett. Tátott szájjal hallgatták, én pedig boldog voltam, hogy ennyivel is hozzájárulhatok az iskolán kívüli tájékozottságukhoz. A napelem tartószerkezet részletezése után kitértem nekik a cellák működésére, az inverterre, a mérőórára, szóval egy szép kis összefoglalót kaptak. Megköszönték szépen, és mentek vissza a dolgukra. Én pedig annyira belelovaltam magam az egészbe, hogy nekem is megtetszett a dolog, komolyan elgondolkodtam rajta, hogy otthon a házamra nekem is ilyet kéne telepíttetnem. Sovány a tanári fizetés, még a kis kiegészítésekkel is, ha ezzel tudnánk valamennyit spórolni, már akkor nagyon megérné! Legalább van egy újabb cél, és érteni is fogom amit a szakemberek magyaráznak ha majd oda jutunk, hogy épül a napelemes rendszerem.